Analyseren is de eerste stap tot een goed advies

De vierde week van het project #ComOn stond in het teken van de audit en de analyses. Het team van Xtra volgde eerst op maandagmorgen een interessant college van Roeland Jan Umans over het hoe en wat van een goede analyse. Het was duidelijk voor ons: Xtra moet een interne analyse doen bij FAE Events. Om een goed advies te geven, moet Xtra duidelijk weten hoe de opdrachtgever denkt en werkt.

Met behulp van onze projectbegeleider op school, Mark Eckhart, hebben we inzicht gekregen in wat verder nog nodig is om te analyseren. Omdat onze opdracht iets heel specifieks is, is het niet nodig om analyses te doen die verder geen inbreng hebben aan het uiteindelijke advies. Voor ons was het aanvankelijk dus even zoeken naar de juiste analyses en de strategie die we deze week gingen hanteren.

Uiteindelijk hebben we een goed overzicht gekregen van wat nodig is om te analyseren en aan de hand daarvan hebben we het team verdeeld in teams van twee personen. Op donderdag is Xtra actief aan de gang gegaan met de analyses. Zo hebben we een uitgebreide interne analyse gedaan bij FAE Events, waardoor we een heel goed en duidelijk beeld hebben van het bedrijf en hun manier van denken en werken. Ook hebben we deskresearch gedaan op internet naar de concurrenten en andere events om een overzicht te hebben van hoe andere evenementen het doen. Als laatste ben ik samen met mijn collega de straat op gegaan om te onderzoeken wat de mening is van de doelgroep. Met behulp van deze doelgroepanalyse hebben we een duidelijk beeld hoe de doelgroep er over denkt, zodat we dit kunnen meenemen in ons advies.

De analyses zijn uitgevoerd en het team van Xtra heeft nu een heel goed beeld van de opdrachtgever, van de concurrenten en de doelgroep. Met deze informatie in het achterhoofd zijn we week 5 ingegaan, waar we doorgaan met onderzoeken en analyseren. Dit maal zijn de trends en hypes in communicatieland aan de beurt en ook hopen we aan het eind van volgende week meer inzicht te hebben in de mediamix.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *