Een eigenzinnige studente afgestudeerd bij Productiehuis Rotterdam

Afstuderen: het is zo eenvoudig nog niet. Na 3,5 jaar bikkelen aan leuke en minder leuke studie-opdrachten is daar de tijd gekomen om alle leerervaringen te combineren in een laatste project; een afstudeeronderzoek. In mijn zoektocht naar een leuke organisatie die bij me past ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij Productiehuis Rotterdam. Een organisatie die onderdeel uitmaakt van de Rotterdamse Schouwburg en gevestigde, maar vooral aankomende theatermakers de kans geeft om een eigen signatuur te ontwikkelen. Productiehuis Rotterdam, de Rotterdamse Schouwburg, theatercollectief Wunderbaum en het Ro Theater vormen sinds januari 2013 de coalitie Theater Rotterdam.

De opdracht
Ik heb onderzoek gedaan naar het imago van Productiehuis Rotterdam onder haar eigen bezoekers en de potentiële bezoekers (bezoekers van de Rotterdamse Schouwburg die Productiehuis kennen, maar nog nooit bezocht hebben). Een uitdagende opdracht waarbij ik verschillende onderzoeksmethoden gebruikt heb om aan de data te komen. Zo heb ik onder andere een online enquête verspreid onder de eigen bezoekers en een klembordenquête uitgevoerd in de foyer van de Rotterdamse Schouwburg. Hoe weinig tijd de mensen ook hebben in de foyer in afwachting van de voorstelling die ze gaan zien, wilden de meeste mensen wel meewerken. Door dat persoonlijke contact komen er af en toe ook nog korte gesprekjes uit voort die ook zeer interessant waren en die toch weer nieuwe inzichten met zich meebrengen.

De zware laatste loodjes
Hoe leuk en interessant het ook is om te merken dat ik in elke fase van het doen van onderzoek in dit project onwijs veel leer, is het ook ontzettend zwaar geweest. In korte tijd heb ik mezelf met het ingewikkelde programma SPSS leren werken. Vele uren heb ik erin gestoken om uiteindelijk te concluderen dat ik sommige kruistabellen met de verkeerde toets heb getoetst. Tja, niemand heeft gezegd dat afstuderen een eitje is. Uiteindelijk bleken de conclusies, soms verrassend en soms zoals verwacht, maar NIEUWE VOORKANT-zonder gegevens2zeer interessant voor de aanbevelingen.Uiteindelijk heb ik een rapport/scriptie kunnen afleveren met aanbevelingen op het gebied van marketingcommunicatie die richting geven aan het verbeteren van het imago, waardoor imago en identiteit beter op elkaar aansluiten. Inderdaad, daarbij had ik een theoretisch kader die uitgaat van de theorie van Birkigt en Stadler; de beroemde corporate-identity-mix.

Een tevreden Productiehuis Rotterdam
Na bijna twintig weken bikkelen heb ik mijn laatste fase van de studie kunnen afsluiten met een positieve opdrachtgever. Productiehuis Rotterdam was tevreden vond de resultaten van het onderzoek zeer interessant en gaf aan zeker iets te hebben aan de aanbevelingen die ik heb gegeven.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *