Ik voel me niet serieus genomen door de gemeente Rotterdam

De afgelopen weken werd ik er toch weer even aan herinnerd waarom ik nou eigenlijk Communicatie ben gaan studeren. Want, tjonge jonge, wat is het toch allemaal moeilijk. Ik heb het over het hele proces van de aanvraag voor een bijstandsuitkering. Hoe moeilijk ik het ook vond, ik moest deze stap wel nemen en dat ging jammer genoeg niet zonder ergernissen…

Een uitkering aanvragen is niet echt een dagelijkse bezigheid…
Ik heb nog nooit een aanvraag gedaan voor een uitkering en ik had dus ook niet veel weet van de hele procedure. Het eerste wat ik daarom deed is heel simpel: het googelen van de woorden ‘afgestudeerd, bijstandsuitkering en Rotterdam’. Helaas een bevredigend antwoord kreeg ik niet. Dan maar gewoon naar werk.nl en me daar inschrijven (het bestaan van deze site is dan ook alles wat ik wist). Na flink wat stappen te hebben doorlopen kom ik uiteindelijk op een pagina waar staat: “bel onderstaand nummer en maak een afspraak, want jouw gemeente doet aan het ‘work first-traject’. Prima. Het telefoonnummer blijkt te horen bij het dichtstbijzijnde uwv-kantoor, waar een dame mij vertelt dat ik eerst zelf actief moet gaan solliciteren (alsof ik dat nog niet aan het doen was) en na drie weken pas weer een afspraak kan maken. Na wat vragen van mijn kant zegt ze: “oh, u bent onder de 27? Dan kunt u bij het jongerenloket terecht voor meer informatie.”

Het jongerenloket
Wat blijkt: alle jongeren tot 27 jaar en woonachtig in Rotterdam die een bijstandsuitkering willen aanvragen moeten naar het jongerenloket. Daar aangekomen en een nummertje te hebben getrokken mag ik wachten tussen de ijsberende beveiligers (maar liefst drie), de jonge moeders met kinderwagens en de jongens met bomberjacks en gouden kettingen (met alle respect). Want, jawel, het jongerenloket is er eigenlijk voor jongeren tot 27 jaar zonder startkwalificatie, oftewel zonder een mbo-diploma, havo-diploma of vwo-diploma. Bij het jongerenloket krijgen ze dan een werkcoach die hun aanmoedigt en helpt om een opleiding te vinden of te werken.

Even voor de goede orde, ik voel me niet te goed omdat ik een hbo-diploma heb, maar ik voel me simpelweg niet serieus genomen bij het jongerenloket. Bijvoorbeeld vanwege de prijkende huisregels op de schermen: telefoon uit, niet eten en drinken (zodat medewerkers er niet mee bekogeld kunnen worden), geen agressief gedrag en de aanwijzingen van medewerkers moeten altijd worden opgevolgd. Om nog maar te zwijgen van de kamers waar de gesprekken plaatsvinden; ze zijn er zo op ingericht dat jongeren die agressief worden de medewerkers niet zo maar bij de haren beet kunnen pakken.

Wat de gemeente Rotterdam hier in feite doet is twee verschillende doelgroepen op een hoop gooien en dat is gewoon niet prettig. Daarbij is nog wel het meest vervelende dat ik elke keer als ik bel met het jongerenloket of daar langs ga voor vragen, ik continu eerst moet zeggen dat ik een hbo-diploma heb, anders krijg ik instructies die bedoeld zijn voor de andere doelgroep. Dat is verre van efficiënt en gewoonweg niet prettig voor jongeren die daar eigenlijk niet thuishoren.

Op weg naar een bijstandsuitkering
Eenmaal een intake-gesprek te hebben gehad bij het jongerenloket krijg ik een a4’tje mee waarop de procedure staat beschreven en waar verschillende opdrachten staan voor de zogeheten zoekperiode, met een vinkje bij de opdrachten die ik moet doen (gelukkig hoef ik geen opvoedingsondersteuning te regelen of een passende opleiding te zoeken). Beste ambtenaren, als jullie toch twee doelgroepen op een hoop gooien, hoeveel moeite is het dan om voor deze twee doelgroepen verschillende formulieren te maken? Dat is wel zo duidelijk en prettig.

Mocht ik na die vier weken nog geen werk hebben gevonden mag ik bij de ‘volwassen’ versie van het jongerenloket aankloppen: het werkplein. Met al mijn geprinte bewijzen van inschrijvingen en sollicitaties op zak, gaan dan de ruim acht weken in dat de sociale dienst van de gemeente Rotterdam de tijd heeft om te beslissen of ik recht hebt op een uitkering.

Er wordt met begrippen gegooid alsof het Hollandse stampotten zijn
Tot slot is mijn grote ergernis dat vrijwel alle medewerkers van alle diensten (jongerenloket, het uwv en de sociale dienst) met begrippen gooien alsof het allemaal maar normaal is. Ik ben een leek en ik ben vast niet de enige. Dus het zou prettig zijn als alle medewerkers waar wij burgers als eerste mee in aanraking komen, zoals een belteam of de servicebaliemedewerkers, er niet zomaar vanuit gaan dat ik precies weet wie, wat en hoe alles werkt.

Tot zover deel 1 (Ja, inderdaad er komt nog een deel 2, want dit was nog niet alles…)

 

 

3 Comments
  1. Sterkte meid! De mensheid is niet altijd even logisch en maakt het daardoor alleen maar lastiger voor zichzelf.

    Verder heeft een vriendin van facebook (iemand die het broertje van Dara heeft) via haar blog een uitnodiging gekregen om een colunm in de plaatselijke krant te schrijven. Ze hebben haar gewoon gevonden via haar Blog.

    Dus ga door met schrijven en zorg dat je opvalt!

  2. Pingback: RoosRadema.nl | Met een startersbeurs aan de slag bij de bieb!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *