Ontgroening in de communicatiewereld

Al anderhalf jaar ben ik bezig met mijn studie Communicatie. Al heel wat communicatieboeken met interessante en minder interessante onderwerpen heb ik geleerd; zoals interne communicatie, overheidscommunicatie, marketingcommunicatie, het organiseren van een evenement.

Hogeschool Leiden vindt het daarom tijd worden voor de wat meer praktische kant van het vak. Daarom krijgen wij voorafgaand aan ons 7e project, wat ComOn heet, een ontgroening in de communicatie. Project ComOn is namelijk in de vorm van een leerwerkbedrijf waarin ik samen met vijf andere medestudenten een communicatiebedrijfje ga opstarten en een echte opdracht ga uitvoeren voor een echte opdrachtgever. Dit alles doet Hogeschool Leiden in samenwerking met Leiden Communicatiestad.

Ja, ja, alles is dit keer helemaal écht! Maar hoe kan je nu een echt communicatiebedrijfje oprichten als je nog nooit een communicatiebedrijf van binnen hebt gezien? Daar hebben ze iets leuks op bedacht!

Een hele week ga ik samen met alfs-communicatiele tweedejaarsstudenten op bezoek bij verschillende bedrijven waar we uitleg krijgen, een rondleiding krijgen, advies krijgen over ondernemen en de communicatiebranche en soms ook een opdracht mogen uitvoeren. Hartstikke interessant en informatief natuurlijk! Zo heb ik de sfeer mogen proeven bij Maters en Hermsen die bedrijfsjournalistiek bedrijven. Ik ben in het prachtige gebouw Nieuwe Energie geweest waarin ik bij Unit 2 in Huis van de Communicatie meer heb geleerd over bladen maken, bladritme en het verzinnen van goede koppen bij artikelen.

De rest van deze week ga ik nog naar verschillende andere bedrijven, zoals het multidisciplinair designbureau Milford Brand, het Boerhaave Museum in Leiden en Akron Communicatie en Vormgeving.

Na deze week ga ik dus mijn eigen communicatiebureau oprichten en zal ik samen met mijn collega’s op vrijdag 11 februari het bureau presenteren aan de verschillende opdrachtgevers. Dat wordt dus nog even brainstormen over ons bureautype, bedrijfsnaam, huisstijlhandboek en positionering.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *